Zajęcia specjalistyczne
Opieka psychologa
—
Opieka pedagoga
Zajęcia z pedagogiem odbywają̨ się̨ w formie indywidualnej. Na terenie ośrodka udzielane jest wsparcie pedagogiczne uczniom z trudnościami emocjonalnymi, zaburzeniami lękowymi, nerwicami, zagrożonymi niedostosowaniem społecznym. W trakcie indywidualnych spotkań́ omawiane są̨ zachowania związane z trudnościami wieku rozwojowego
i problemy osobiste. Prowadzone są̨ także zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze z uczniami, których głównymi celami jest:
- wspomaganie rozwoju dzieci i młodzieży,
- rozwijanie zainteresowania otoczeniem,
- uzyskiwanie niezależności od innych osób w codziennym funkcjonowaniu.
ZADANIA PEDAGOGA w SOSW w Owińskach:
- diagnozowanie przyczyn trudności dydaktycznych i wychowawczych, szukanie środków zaradczych;
- prowadzenie poradnictwa dla uczniów, rodziców i nauczycieli;
- wspieranie zespołów klasowych w procesie integracji;
- wspieranie nowych uczniów w procesie adaptacji do nowego środowiska;
- wspieranie uczniów w pokonywaniu przeżywanych trudności oraz
w rozwijaniu poczucia własnej wartości; - wspieranie rodziców i opiekunów uczniów w rozwiązywaniu problemów związanych z wychowaniem i kształceniem dziecka;
- wspieranie wychowawców klas w działaniach profilaktyczno-wychowawczych;
- opracowywanie diagnoz, opinii i zaświadczeń na potrzeby szkoły, rodziców oraz innych instytucji;
Ponadto pedagog szkolny zajmuje się̨ udzielaniem porad wychowawczych dla rodziców, a także prowadzi zajęcia wyrównujące trudności szkolne: np. doskonalenie techniki czytania, pisania.
Niesie również pomoc uczniom ujawniającym różnego rodzaju nieprawidłowości w rozwoju i zachowaniu:
- z zaburzeniami funkcji wzrokowych i słuchowych
- z opóźnieniami rozwoju ruchowego oraz sprawności manualnej,
- o zaburzonym rozwoju procesów emocjonalno – motywacyjnych
- z zaburzeniami motywacji i pamięci
- z zaburzeniami dynamiki procesów nerwowych
Na podstawie wielospecjalistycznej diagnozy, z użyciem różnorodnych metod i narzędzi badawczych, dla każdego ucznia naszego ośrodka opracowywany jest indywidualny program edukacyjno – terapeutyczny. Tworzony jest on w oparciu o wskazania Poradni Psychologiczno–Pedagogicznej przez zespół nauczycieli i specjalistów pracujących z dzieckiem. Program zawiera diagnozę mocnych i słabych stron ucznia, wskazuje formy i metody pracy z dzieckiem, a także formy i zakres udzielania uczniowi pomocy psychologiczno – pedagogicznej. Wymagania edukacyjne dostosowane są do możliwości uczniów z uwzględnieniem różnego rodzaju deficytów. Program taki przygotowywany jest na dany etap edukacyjny.
Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne
—
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne
—