Zajęcia specjalistyczne
Opieka psychologiczna
W czym możemy Tobie pomóc?
- prowadzimy badania i działania diagnostyczne uczniów: diagnozujemy indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne
uczniów w celu określenia przyczyn niepowodzeń edukacyjnych oraz wspieramy mocne strony - diagnozujemy sytuacje wychowawcze w celu rozwiązywania problemów oraz wspieramy rozwój uczniów
- udzielamy pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb
- podejmujemy działania z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży
- podejmujemy działania mające na celu minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjujemy różne formy pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów
- inicjujemy i prowadzimy działania mediacyjne i interwencyjne w sytuacjach kryzysowych
- służymy pomocą rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów
- wspieramy nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Opieka pedagoga
Zajęcia z pedagogiem odbywają̨ się̨ w formie indywidualnej i grupowej. Na terenie ośrodka udzielane jest wsparcie pedagogiczne uczniom z trudnościami emocjonalnymi, zaburzeniami lękowymi, nerwicami, zagrożonymi niedostosowaniem społecznym. W trakcie indywidualnych spotkań́ omawiane są̨ zachowania związane z trudnościami wieku rozwojowego i problemy osobiste. Prowadzone są̨ także zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze z uczniami, których głównymi celami jest:
- wspomaganie rozwoju dzieci i młodzieży,
- rozwijanie zainteresowania otoczeniem,
- uzyskiwanie niezależności od innych osób w codziennym funkcjonowaniu.
ZADANIA PEDAGOGA w SOSW w Owińskach:
- diagnozowanie przyczyn trudności dydaktycznych i wychowawczych, szukanie środków zaradczych;
- prowadzenie poradnictwa dla uczniów, rodziców i nauczycieli;
- wspieranie zespołów klasowych w procesie integracji;
- wspieranie nowych uczniów w procesie adaptacji do nowego środowiska;
- wspieranie uczniów w pokonywaniu przeżywanych trudności oraz
w rozwijaniu poczucia własnej wartości; - wspieranie rodziców i opiekunów uczniów w rozwiązywaniu problemów związanych z wychowaniem i kształceniem dziecka;
- wspieranie wychowawców klas w działaniach profilaktyczno-wychowawczych;
- opracowywanie diagnoz, opinii i zaświadczeń na potrzeby szkoły, rodziców oraz innych instytucji;
Ponadto pedagog szkolny zajmuje się̨ udzielaniem porad wychowawczych dla rodziców, a także prowadzi zajęcia wyrównujące trudności szkolne: np. doskonalenie techniki czytania, pisania.
Niesie również pomoc uczniom ujawniającym różnego rodzaju nieprawidłowości w rozwoju i zachowaniu:
- z zaburzeniami funkcji wzrokowych i słuchowych
- z opóźnieniami rozwoju ruchowego oraz sprawności manualnej,
- o zaburzonym rozwoju procesów emocjonalno – motywacyjnych
- z zaburzeniami motywacji i pamięci
- z zaburzeniami dynamiki procesów nerwowych
Na podstawie wielospecjalistycznej diagnozy, z użyciem różnorodnych metod i narzędzi badawczych, dla każdego ucznia naszego ośrodka opracowywany jest indywidualny program edukacyjno – terapeutyczny. Tworzony jest on w oparciu o wskazania Poradni Psychologiczno–Pedagogicznej przez zespół nauczycieli i specjalistów pracujących z dzieckiem. Program zawiera diagnozę mocnych i słabych stron ucznia, wskazuje formy i metody pracy z dzieckiem, a także formy i zakres udzielania uczniowi pomocy psychologiczno – pedagogicznej. Wymagania edukacyjne dostosowane są do możliwości uczniów z uwzględnieniem różnego rodzaju deficytów. Program taki przygotowywany jest na dany etap edukacyjny.
W Ośrodku pracują:
Pani Dorota Nowak
Szkoła Podstawowa
Poniedziałek | Wtorek | Środa | Czwartek | Piątek |
9:00-13:00 | 8:00-12:00 | 13:30-18:30 | 11:30-18:30 | 8:00-11:30 |
Rafał Nowicki
Szkoły Ponadpodstawowe
Poniedziałek | Wtorek | Środa | Czwartek |
11:30-18:00 | 11:30-21:30 | 09:00-18:00 | 14:00-20:30 |
Sala Pedagogów 812
Telefon
61-812-04-86 w.133
Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne
Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne organizowane są w formie treningu interpersonalnego dla uczniów mających trudności w funkcjonowaniu społecznym.
Zajęcia odbywają się systematycznie raz w tygodniu w małych 4-8 osobowych grupach. Uczniowie kierowani są na zajęcia na podstawie zaleceń, zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego lub potrzeb zaobserwowanych przez wychowawcę klasy i zespół psychologiczno-pedagogiczny.
Celem zajęć jest doskonalenie kompetencji emocjonalnych i społecznych dzieci i młodzieży. Umiejętności te mają wpływ na prawidłowe relacje pomiędzy uczniami, wzajemną tolerancję i akceptację, również własnej niepełnosprawności, chorób przewlekłych. Uczestnicy uczą się empatii, kontroli emocji, jak również poznają własne potrzeby.
Dla dzieci młodszych zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne prowadzone są metodą zabawy, wykorzystywane są m.in. bajki terapeutyczne oraz kreatywność i ekspresja grupy. Program zajęć zawiera m.in. integrację dzieci, zbudowanie prawidłowych relacji rówieśniczych, rozumienie i rozpoznawanie emocji, kontrolę złości oraz rozwijanie empatii. Starsze dzieci trenują z wykorzystaniem elementów dramy, rozmowy kierowanej m. in. zagadnienia z obszaru komunikacji asertywnej, kontrolę emocji, relaksację i podstawowe umiejętności planowania. Natomiast młodzież podczas zajęć doskonali umiejętności z zakresu pracy nad relacjami w grupie, prawidłową komunikację interpersonalną i metody rozwiazywania konfliktów oraz sposoby reakcji w subiektywnie trudnych sytuacjach. Ponadto zajęcia umożliwiają budowanie systemu wartości, dokonywanie samodzielnych wyborów, pomagają poznać i zrozumieć siebie oraz innych ludzi.
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne
Zajęcia odbywają się w małych grupach – 2 ,3 osobowych. Na początku zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dokonywana jest ocena umiejętności ucznia (np. sprawdzenie poziomu umiejętności czytania i pisania oraz funkcji słuchowo-językowych i funkcji wzrokowo-przestrzennych itp.) z wykorzystaniem dostępnych narzędzi diagnostycznych oraz na podstawie informacji uzyskanych z wywiadu i obserwacji. Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne prowadzone są z wykorzystaniem metod aktywizujących (najczęściej wykorzystywane techniki pracy to burza mózgów, wizualizacja, mapy myśli, dyskusja, gry i zabawy dydaktyczne).